onsdag 28. april 2010

Fahrenheit 911

Vi har nå sett filemen "Fahrenheit 911". Det er en film om Georg W. Bush og når han var president i USA. Jeg skal ærlig fortelle at jeg aldri har likt at Bush var president, noe kanskje Michael Moore heller ikke synes? Jeg synes Bush tok feil valg om flere ting, spesielt krigen med Irak. Filmen gjorde heller ikke inntrykket noe bedre, selvom jeg må være kritisk til den og vurdere om den er sann.

Michael Moore sitt budskap må være at det kanskje ligger mer under huden enn det vi vet om. Han spiller mye på følelser ved å vise klipp fra krigen. Klipp med unge gutter som ikke vil være der, mennesker som er hardt skadet eller døde og en familie som mistet sin sønn nesten med en gang han ble sendt til Irak. Musikken i disse klippene er mer røff enn i resten av filmen. Musikk som får de som sitter inne i krigsfartøyene til å ville ødelegge og vinne krigen.

Det er også mye rundt 11 septemper. Bygninger som faller sammen, mens Bush sitter i et klasserom og later som ingenting. Her også spilles det på følelser ved å vise familier som sørger og som leter etter sine kjære. I følge Moore er også Bush mye på ferier istedet for å jobbe. Munter musikk spilles når klipp fra golf ferier og turer ut på landet kommer, mer trist musikk fra 11 septemer og når skadde og døde mennesker kommer frem fra krigen.

Om dette er en dokumentar film er vanskelig å si. Dette er noe man må stille seg kritisk til, for en dokumentar skal helst være sann. Jeg synnes det var en bra film, både fordi det var morsome elementer i ny og ne, og fordi jeg syntes det stemte med min oppfatning av Bush.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar